Is het een vliegtuig? Is het een vogel? Nee, het is Aladin! Op een vloegend oosters tapijt. Volledig ontspannen fladdert hij de Duizend-en-een-nacht in. Droom jij daar ‘s nachts nu ook van? Op je Oosterse tapijt vlieg je langs knooppunt Moordrecht of de vertraagde NS-trein inhalen? Ontdek de bijzondere krachten van de verschillende Oosterse tapijten, droom weg met onze blog en je zult zien dat deze vloerkleden echte hoogvliegers zijn!
Om te beginnen even een korte geschiedenis over het vloerkleed. In de prehistorie werden kleden vooral in praktische zin gebruikt om leefruimtes warm en minder vochtig te houden. Hoe de boel eruitzag, was bijzaak. Maar in de loop van de tijd, werd het steeds belangrijker om de ogen de kost te geven en de leefomgeving eens flink te pimpen. Zo werden ook de kleden onder een ware metamorfose geworpen. Nieuwe knoop- en weeftechnieken lieten het toe om verschillende patronen, prints en versieringen te creëren waardoor tapijten tot steeds groter groeiende stukken kunst evalueerden.
Vooral in het Midden-Oosten wierp men zich vol enthousiasme op het ontwikkelen van steeds meer geavanceerde ontwerpen, waardoor het weven van tapijten zich tot een ware kunst ontwikkelde. Toen de handel op gang kwam, werden Oosterse tapijten gezien als de crème de la crème op artistiek vlak en lagen (of hingen!) ze vooral in de paleizen van de rijken der aarde. En tot op de dag van vandaag zijn Oosterse tapijten top notch wanneer het om tapijtkunst gaat. Echter is de productie ervan wel drastisch veranderd. Waar vroeger de nomaden het knopen op zich namen en eeuwenoude tradities en technieken gebruikten, worden tegenwoordig enkel nog professionele ateliers gebruikt voor de productie van echte Oosterse tapijten, ofwel ‘the real shit’.
Er zit dan ook een groot verschil tussen echte ‘oude’ Oosterse tapijten en de vintage vloerkleden die tegenwoordig worden gemaakt. Echte waardevolle exemplaren dateren uit de tijd voor 1700 en zijn uniek in hun soort. Ook de vloerkleden die tegenwoordig met de hand worden geweven, kunnen zeker wat kosten. Hoe meer manuren, hoe hoger de prijs. Daarnaast duurt het ook erg lang, omdat vaak niet langer dan 2 uur per dag aan een kleed gewerkt kan worden. De ‘budgettaire’ kleden die worden gemaakt voor de Westerse wereld, worden door machines gemaakt waardoor de prijzen laag kunnen worden gehouden. Hierbij een korte uitleg over Oosterse tapijten, Perzische tapijten, kelim kleden en berber tapijten, zodat jij straks precies weet wat je in huis haalt.
De verzamelnaam voor handgeweven- en geknoopte tapijten, voorzien van een pool (op een uitzondering na, zie ‘kelim kleed’!) die oorspronkelijk uit het Midden-Oosten komen, maar later ook in streken verspreid over Azië geproduceerd worden. De tapijten zijn grofweg onderverdeeld in zes groepen, die per regio elk hun eigen kleuren, prints, motieven en knooptechnieken kennen. Kenmerken van Oosterse tapijten zijn:
Officieel mogen enkel tapijten die gemaakt worden in Iran/Perzië, ‘Perzische tapijten’ genoemd worden.
Hetgeen dat de kelim vloerkleden een uitzondering op de regel maakt wanneer het gaat om Oosterse tapijten, is het feit dat ze een platte pool hebben.
Deze wollige tapijten kennen hun oorsprong in de bergen Marokko. Maar omdat de weef- en knooptechnieken gebaseerd zijn op Oosterse tradities, vallen ook berber vloerkleden onder de categorie Oosterse tapijten.
Et voilà, grofweg de grootste verschillende binnen het spectrum der Oosterse tapijten. Ben je al overtuigd van de magie ervan? En zie je jezelf á la Aladin, al helemaal zitten op je nieuwe kleed? Zoek dan nog een bijpassende lamp mét geest erbij en jouw sprookjeshuis is compleet!
Neem contact op met onze klantenservice